« تجربه ها | صفحه اصلی | گمشدگانيم... »

اندر احوالات مصاحبه

- قبل از مصاحبه بايد مصاحبه شونده را دقيق بشناسيم.اگر روزنامه نگارها و خبرنگارهاي نسل پيش دفترچه اي داشتند و بر آن بريده برخي مطالب روزنامه ها و مجلات بود اين روز ها اين موتور سرچ هاي محبوب همه اين دفترچه هاي قديمي را شرمنده کرده اند.يک کليک در گوگل به شما امکان پيدا کردن شجره نامه هر شخصيتي را مي دهد...

22.JPG

-وقتي پيش از مصاحبه تحقيق کنيم اسير سوالات کليشه اي نمي شويم و در نهايت اعتماد مخاطب و حتي مصاحبه شونده به مصاحبه گر افزايش پيدا مي کند.
-در هنگامه گفت و گو مراقب باشيم لحن ما تصنعي نباشد.مردم به اينکه يک گزارشگر در سطح شهر با مردم مثل کودک صحبت کند و يا حتي يک خبرنگار با يک اعدامي طوري صحبت کند که انگار قاضي شرع است يا با يک مسوول آنچنان خاضعانه و آهسته مصاحبه کند که انگار جهاني مديون و ممنون اوست حساسند.
-مصاحبه براي نمايش معلومات ما نيست .ديده ام که گاهي شومن ها بيشتر از مصاحبه شونده صحبت مي کنند.از کلماتي استفاده مي کنند که در ادبيات روزانه مردم نيست .اين ها به ارتباط با مخاطب همانقدر ضربه مي زند که طراحي سوال هاي سطحي و زرد در دراز مدت اثر تخريبي براي وجهه مصاحبه گر دارند.
-گاهي مصاحبه گر به دلايلي نمي تواند سوال هايي که مي خواهد بپرسد .اين حالت که در جهان سوم روال پيشينه داريست باعث مي شود خبرنگار يا روزنامه نگار تنها تبديل به پايه ميکروفن شود.گاهي هم مسوولين از پيش سوال ها را مي خواهند.گرچه اين درخواست ليست سوال ها در برخي شرايط که مثلا براي آماده سازي ارقام و آمار باشد قابل پذيرش است اما اکثرا بخاطر بي اعتمادي به خبرنگار يا رسانه و هراس شخصيت مصاحبه شونده از افکار عمومي است.در اين اوضاع بايد تا جايي که مي شود به تعريف چارچوب سوالات پرداخت و اگر ديگر چاره اي نبود بعدا در دل مصاحبه از ميان جواب هايي که مي دهد سوال هايي طراحي و پرسيده شود.با اين همه مصاحبه هاي سفارشي باعث نارضايتي مردم از مصاحبه گر مي شود و البته در دوران کاري هر روزنامه نگار يا خبرنگاري اين وضعيت بارها قابل پيش بيني است.
-اگر مصاحبه شونده نخواست بر سر موضوعي که براي شما و مردم اهميت دارد صحبت کند سعي کنيد روي مطالبي که حساس است انگشت بگذاريد .اينکه بگوييد"سکوت شما به شايعه ها دامن مي زند "...يا"مخالفانتان اگر حرفي نزنيد از اين خلا خبري بهره مي گيرند"...به ترغيب مصاحبه گر کمک مي کند.
-نگذاريد در طول مصاحبه از بحث اصلي خارج بشود...
-ساعت همراهتان باشد و وقت خودتان و مصاحبه شونده را لحاظ کنيد.
سروقت سر قرار حاضر شويد و نگذاريد با نوع پوشش يا تاخير يا زنگ موبايل يا حتي فاصله اي که از سوژه مي گيريد يا نوع نگاهتان به او ميان شما و مصاحبه شونده اختلال يا پارازيتي بيفتد.
-در رسانه ها دروازه باني نهايي خبر با گزارشگر يا روزنامه نگار نيست اما با اين حال سعي کنيم تا جايي که مي شود ما در طول مصاحبه خودسانسوري نکنيم.
-خيلي وقت ها آنقدر مصاحبه گر غرق سوالات خود مي شود که به جواب هاي مصاحبه شونده دقت نمي کند.مصاحبه گر بايد با تمام دقت به صحبت هاي مصاحبه شونده گوش کند.بهترين سوال ها سوالاتيست که از دل صحبت ها بيرون مي آيد.
-سعي کنيد در مصاحبه هاي چالشي ترتيب چيدن سوال ها يکي در ميان"نرم"و "سخت" باشد.اگر از همان ابتداي مصاحبه طراحي سوالات طوري باشد که مصاحبه شونده به دردسر بيفتد شايد در باقي زمان مصاحبه به دردسر بيفتيد.سوالات خاص و سخت را هرچقدر به پايان مصاحبه نزديک مي شويد بپرسيد.
***
باز هم مصاحبه
بين آدم و عدم
بين آنچه مي رود به باد....

ارسال نظر

نظرات (2)

خبرنگار شاهرودی:

سلام اقای نجف زاده خسته نباشید خیلی خوب و برای من آموزنده بود اگه ممکنه بیشتر تجربیات خودتونو منعکس کنید

خیلی عالی است. اصتفاده کردیم.
تاحالا موفق بودی و خواهی بود.ارمان
برای دانلود نرم افزار بیشتری بزار.امید

درباره

این صفحه حاوی یک نوشته از سايت که در November 15, 2008 1:42 PM ارسال شده می باشد.

ارسال قبلی این سايت تجربه ها بوده است.

ارسال بعدی این سايت گمشدگانيم... است.

در صفحه اصلی و یا با دیدن آرشیو می توانید موارد خیلی بیشتری پیدا کنید.